همشهری آنلاین: رییس دانشگاه شریف در پی اعلام تازه‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که توسط نظام رتبه‌بندی تایمز صورت گرفته و بر اساس آن، دانشگاه شریف در بین رتبه‌های 300 تا 350 قرار گرفت، گفت:

 با توجه به این که در رتبه‌بندی رایج دنیا، از شاخص‌های غیرجامع استفاده می‌شود، آنها را قبول نداریم.

دکتر روستاآزاد در گفت‌و‌گو با ایسنا، بخشی از شاخص‌های لحاظ شده در رتبه‌بندی تایمز مانند شاخص‌های آموزشی، کمیت پژوهش و کیفیت پژوهش را مقبول خوانده اما معتقد است وزن نسبی این شاخص‌ها باید اصلاح شود.

به گفته وی، به عنوان مثال اگر شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت در این رتبه‌بندی اصلاح شود، رتبه دانشگاه صنعتی شریف ، حتی بالاتر خواهد رفت.

وی یادآور شد: در رتبه‌بندی اخیر تایمز، 30 امتیاز به مسائل آموزشی، 30 امتیاز به کمیت پژوهش، 30 امتیاز به کیفیت پژوهش از نظر تعداد ارجاعات به مقالات و تنها 2.5 امتیاز به ارتباط دانشگاه و صنعت و 7.5 امتیاز برای شناخته بودن دانشگاه بین مردم و کارفرمایان اختصاص داده شده است.

روستاآزاد تاکید کرد: این در حالیست که باید شاخص ارتباط دانشگاه با صنعت که وظیفه و ماموریت اصلی دانشگاه‌هاست، وزن بیشتری داشته باشد. البته شاخص شناخته بودن دانشگاه بین مردم و کارفرمایان نیز چندان دقت لازم را نداشته و جامع نیست؛ چرا که این شاخص از طریق روش‌های نظرسنجی اینترنتی که دقت لازم را ندارند، صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ایرادهای این رتبه‌بندی آن است که اصلا به شاخص‌های فرهنگی توجه نکرده است؛ حال آن که این شاخص نشان می‌دهد وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، چه قدر از فضا و جو دانشگاه راضی بوده‌اند.

به اعتقاد رییس دانشگاه شریف، اگر دانشگاهی خوب فعالیت کند، حتی در بدترین شاخص‌ها هم رتبه‌های بالا بدست می‌آورد؛ بنابراین اگر این مسائل لحاظ شود، دانشگاه صنعتی شریف که در بین 300 تا 350 دانشگاه تراز اول جهان قرار گرفته است رتبه بالاتری را کسب خواهد کرد.

روستا آزاد با بیان این که حضور اکثر نفرات برتر کنکور ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف و کسب این جایگاه مناسب در بین دانشگاه‌های برتر جهان بی‌ارتباط باهم نیستند، تصریح کرد: وقتی از 100 نفر اول کنکور سراسری ریاضی، 98 نفر و از 200 نفر اول کنکور ریاضی، 195 نفر دانشگاه صنعتی شریف را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. به این معنی است که این دانشگاه در 30 امتیاز شاخص آموزشی بهترین نتیجه را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: در عین حال در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل علاقه دارند که در دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل دهند؛ به طوری که در جذب دانشجویان کارشناس ارشد و دکتری بسیاری از دانشجویان علی‌رغم اینکه در دانشگاه‌های معتبر دیگر قبول شدند، دنبال این بودند که از روش‌های مختلف در این دانشگاه پذیرش شوند.

روستاآزاد خاطرنشان کرد: بنابراین اگر رتبه‌بندی بومی دانشگاه‌های ایران انجام شود، دانشگاه صنعتی شریف از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد بود. البته در این زمینه وزارت علوم ماموریتی غیررسمی به دانشگاه صنعتی شریف داده است تا مانند دانشگاه شانگهای چین که رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را انجام می‌دهد، دانشگاه صنعتی شریف هم با طراحی مکانیزم‌هایی، دانشگاه‌های داخل و خارج کشور را رتبه‌بندی کند.

به گفته وی با توجه به لزوم رعایت دقت لازم و انتخاب بهترین شاخص، در سال 91 اولین نتیجه رتبه‌بندی توسط دانشگاه صنعتی شریف اعلام خواهد شد.

کد خبر 148058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز